Okres od 3 do 6 roku życia jest dla Dziecka niezwykle intensywny.
Wystarczy uważnie obserwować malucha, by zobaczyć,
że jest zainteresowany dosłownie wszystkim:
kroplą sunącą po szybie, kawałkiem bibuły unoszonej wiatrem,
ślimakiem ciekawie wyglądającym z muszli,
nasionkiem, z którego rozwinie się roślina…

Ciekawe, jak z takiej drobinki wyrośnie fasola?…
Montessori określała umysł Dziecka w tym okresie jako „chłonny”.
Odkryła ona, że bez wysiłku opanowuje ono dziedziny,
które później wymagają wielokrotnych powtórzeń i systematycznej pracy.

Pięciolatek określa części mowy – „Hmmm, gdzie jest czasownik?”
Doskonałym przykładem jest język.
Powszechny jest fakt, że Dziecko wychowane w dwujęzycznej rodzinie
do 7 roku życia posługuje się swobodnie językami, którymi jest otoczone.
W przedszkolu Montessori staramy się odtworzyć tę sytuację,
stosując metodę imersji.

How are you today? Look at the faces. Are you sad? are you happy?
Wiedząc o tym, wyposażyliśmy nasze przedszkole w bogaty
zbiór materiałów językowych.

Hurrra! Już czytam:)
Od 3 roku życia Dzieci pracują z „szorstkimi literami”,
dotykając je i nazywając.

To jest „o”!
Mają swobodny dostęp do „ruchomego alfabetu”.
Czterolatki układają więc swoje pierwsze wyrazy.

Już umiem ułożyć podpisy!
Gdy widzimy, że Dziecko wyćwiczyło prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego,
proponujemy pracę z kredą.
Dzieci uwielbiają ćwiczyć litery na tradycyjnej tablicy.

Czterolatek ćwiczy pisanie swoich pierwszych liter:)
Te – i inne ćwiczenia prowadzą Dziecko do samodzielnego pisania.

Mój pierwszy zeszyt!
W naszym przedszkolu powstają unikalne dzieła 5- i 6-latków:)
listy,

List na zakończenie przedszkola
książki,

Okładka i pierwsza strona historii pt. „Ala i Ala”
oraz inne dziecięce obserwacje i refleksje utrwalone na piśmie.
Są one niezwykłą pamiątką
oraz dowodem na to,
jak bogaty jest wewnętrzny świat,
którym Dzieci chcą się z nami dzielić:)

cof