Czy Twoje Dziecko wie, jak rośnie pomidor? Czy obserwowało, jak z nasionka wyrasta roślina? W przedszkolu Chatka na Ursynowie Dzieci mają swój kawałek ogrodu – sadzą, podlewają, zbierają plony i… zjadają własnoręcznie wyhodowane warzywa. To nie tylko zabawa, ale fundament edukacji Montessori, która uczy odpowiedzialności i szacunku dla natury.
Okres od 3 do 6 roku życia jest dla Dziecka niezwykle intensywny. Wystarczy uważnie obserwować malucha, by zobaczyć, że jest zainteresowany dosłownie wszystkim: kroplą sunącą po szybie, kawałkiem bibuły unoszonej wiatrem, ślimakiem ciekawie wyglądającym z muszli, nasionkiem, z którego rozwinie się roślina…

Ciekawe, jak z takiej drobinki wyrośnie fasola?…
Montessori określała umysł Dziecka w tym okresie jako „chłonny”. Odkryła ona, że bez wysiłku opanowuje ono dziedziny, które później wymagają wielokrotnych powtórzeń i systematycznej pracy.

Pięciolatek określa części mowy – „Hmmm, gdzie jest czasownik?”
Doskonałym przykładem jest język. Powszechny jest fakt, że Dziecko wychowane w dwujęzycznej rodzinie do 7 roku życia posługuje się swobodnie językami, którymi jest otoczone. W przedszkolu Montessori staramy się odtworzyć tę sytuację, stosując metodę imersji.

How are you today? Look at the faces. Are you sad? are you happy?
Wiedząc o tym, wyposażyliśmy nasze przedszkole w bogaty zbiór materiałów językowych.

Hurrra! Już czytam:)
Od 3 roku życia Dzieci pracują z „szorstkimi literami”, dotykając je i nazywając.

To jest „o”!
Mają swobodny dostęp do „ruchomego alfabetu”. Czterolatki układają więc swoje pierwsze wyrazy.

Już umiem ułożyć podpisy!
Gdy widzimy, że Dziecko wyćwiczyło prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, proponujemy pracę z kredą. Dzieci uwielbiają ćwiczyć litery na tradycyjnej tablicy.

Czterolatek ćwiczy pisanie swoich pierwszych liter:)
Te – i inne ćwiczenia prowadzą Dziecko do samodzielnego pisania.

Mój pierwszy zeszyt!
W naszym przedszkolu powstają unikalne dzieła 5- i 6-latków:)
Listy.

List na zakończenie przedszkola
książki,

Okładka książki napisanej przez sześciolatkę:)

Pierwsza strona historii pt. „Ala i Ala”
oraz inne dziecięce obserwacje i refleksje utrwalone na piśmie. Są one niezwykłą pamiątką oraz dowodem na to, jak bogaty jest wewnętrzny świat, którym Dzieci chcą się z nami dzielić:)
Tekst – Małgorzata Wiszniewska
Zdjęcia – Przedszkole Chatka