Sala w przedszkolu Montessori wygląda nietypowo. Widać, że przedmioty są tam umieszczone według określonego porządku. W jednym miejscu widać litery, krótkie teksty, przedmioty do pisania.

Pięciolatek w Chatce pochłonięty pisaniem liter
Obok jest kącik matematyczny z cyframi na tabliczkach, liczydłem, grami liczbowymi, działaniami.

Sześciolatek z Grupy Żółtej dodaje liczby czterocyfrowe
Niedaleko widać globus i puzzle. Są to mapy, zwierzęta, rośliny, flagi państw Europy.

Pięcioletnia Dziewczynka poznaje kraje Europy
Kolejny dział przypomina dom. Jest tam mały zlew z suszarką do naczyń, mini kuchnia, gdzie czekają owoce i warzywa, z których Dzieci mogą zrobić sałatkę a potem zmyć naczynia i odłożyć na miejsce.

Marchewka osobiście obrana smakuje inaczej:)
Jest miejsce do pastowania butów, przybory do szycia, ścierka do kurzu, szczotka do zamiatania podłogi.

Czyszczenie butów może być niezłą zabawą!
W Chatce bardzo chętnie zapraszamy Rodziców oraz innych gości do obserwowania społeczności dziecięcej. Od razu widać, że sala jest ich miejscem – są jej gospodarzami! Dzieci same wiedzą, jak i kiedy po sobie posprzątać, zmyć naczynia. Podejmują decyzje, z jaką pomocą będą danego dnia pracować.

Gdy zapraszamy do Chatki Rodziców – Dzieci są gospodarzami:)
Nauczyciel jest liderem tej społeczności, więc czuwa, pokazuje nowe pomoce konkretnym Dzieciom, wspiera Dzieci, które tego potrzebują. Pracuje tak, aby to Dziecko miało poczucie sukcesu.

Rozmawiamy po angielsku – wspólnie nazywamy miny i minki:)
W atmosferze bezpieczeństwa i sprawczości Dzieci otwierają się. Mają przestrzeń do uzewnętrznienia tego, jak widzą świat a w swojej percepcji są nieprawdopodobnie kreatywne!

Dziewczynka podzieliła się refleksją z zajęć o Afryce
Na co dzień radujemy się bogactwem twórczości dziecięcej, którą ufnie się z nami dzielą.
Powstają więc dzieła sztuki plastyczniej,

Dzieci w każdej chwili mogą skorzystać ze sztalugi.
kulinarnej,

Dzieci właśnie kończą samodzielnie przygotowywać sałatkę grecką:)
hafciarskiej,

Samodzielnie wyszyta i podpisana praca – dzieło sześciolatka
oraz każdej dziedziny, którą tylko dziecięca wyobraźnia może podsunąć:)

Ulubione figury geometryczne:)
Swoją nieograniczoną inwencję Dzieci pokazują, pisząc własne książki, współtworząc przedstawienia z Nauczycielami, wymyślając tańce, proste rymowanki.

Dziewczynka tworzy książkę o budowie kota
Zadziwiający jest kontrast pomiędzy prostotą wyposażenia sali, a efektami pracy metodą Montessori. Ważne jest, abyśmy rzeczywiście wniknęli w potrzeby Dzieci i nieustannie na nie odpowiadali. Dobrze praktykowana Pedagogika Montessori jest nieustannym źródłem inspiracji nie tylko dla Nauczycieli, ale także dla Rodziców prawdziwie zaangażowanych w odkrywanie świata razem z Dziećmi.
Tekst – Małgorzata Wiszniewska
Zdjęcia – Przedszkole Chatka