Cieszymy się z tego, że Dzieci mają w Chatce możliwość podejmowania samodzielnych decyzji przy okazji spełniania jednej z podstawowych potrzeb człowieka, to znaczy zaspokajania głodu.
Podążając za pedagogiką Montessori, ważne jest dla nas, aby Dziecko umiało samodzielnie nakładać na talerz jedzenie, posługiwać się sztućcami, nalewać sobie wodę do szklanki. Tego uczymy w pierwszych miesiącach pobytu w przedszkolu. Oczywiście, gdy Dziecko jest jeszcze niepewne w jedzeniu posiłków – pomagamy do momentu, gdy stanie się samodzielne. Po pewnym czasie Dzieci nie tylko samodzielnie jedzą posiłki, ale potrafią również przygotować danie według prostego przepisu 🙂
Jednym z ważnych doświadczeń Rodziców, których zapraszamy na poranną obserwację naszej pracy jest śniadanie. W sali widać nakryty stolik z atrakcyjnie podanym jedzeniem. Rodzice widzą, jak młody, na przykład trzyletni człowiek, podchodzi do stołu, bierze talerz i sztućce, nakłada taką ilość jedzenia, którą uważa, że jest w stanie zjeść, pałaszuje, wyrzuca resztki, po czym wstaje od stołu i przygotowuje miejsce dla kolejnego Dziecka. Ogromną radość sprawia mu samodzielne korzystanie ze zlewu i umycie naczyń. To jest rezultat pracy Nauczycieli prowadzących montessoriańską grupę. Naszym zadaniem jest stworzenie Dziecku takiego poczucia bezpieczeństwa i towarzyszenie w nabyciu odpowiednich kompetencji do… samodzielnego zaspokojenia głodu. A ile po drodze Dziecko podejmie decyzji i wykona działań, które go wewnętrznie zbudują i spowodują, że będzie miało poczucie sprawczości, że zbuduje pozytywny obraz samego siebie!
Hmmm… a jeśli zje za mało i będzie głodny?…
W sali cały czas są owoce i warzywa, dostępna jest woda, a obiad mamy ok. godziny 12:30. Wtedy znów mamy okazję do samodzielnego posiłku, oczywiście ze wsparciem Nauczyciela, jeśli jest to potrzebne:)