MONTESSORI ZA I PRZECIW
Metoda Montessori dla dzieci wzbudza sporo kontrowersji. Rodzice, którzy z natury rzeczy troszczą się o własne dziecko i chcą, aby środowisko przedszkolne było najlepsze z możliwych, zastanawiają się, czy przedszkole Montessori jest odpowiednim miejscem dla ich pociechy.
Padają więc pytania:
Co to znaczy „Podążanie za dzieckiem” – czy wtedy rodzic powinien odpowiadać na wszelkie prośby swojej pociechy?
Czy metoda Montessori dla dzieci zakłada, że nauczyciel jedynie ogranicza się do roli obserwatora, a dziecko wtedy buduje swoją samodzielność?
Dlaczego materiały rozwojowe Montessori nie zawierają atrakcyjnych zabawek?
W warszawskim przedszkolu Chatka na Ursynowie przy rekrutacji do przedszkola zawsze zapraszamy rodziców do obserwacji autentycznej pracy Montessori zanim zaczniemy rozmawiać o tym, jak funkcjonuje nasza społeczność oraz czy właśnie to miejsce jest odpowiednie dla ich dziecka. Podczas montessoriańskiej pracy własnej rodzice mogą zaobserwować, jak funkcjonuje społeczność dzieci w wieku 3-6 lat. Widać, że każde dziecko porusza się samodzielnie po sali, obserwuje lub podejmuje pracę z materiałem, które samo wybrało; niekiedy wkracza nauczyciel i proponuje pomoc. Jest z nimi dwoje nauczycieli, którzy obserwują, proponują pomoce lub pracują z dziećmi.
W sali znajdują się puste stoły, przy których siadają dzieci, ale też jest kilka stolików tematycznych. Na poczesnym miejscu znajduje się stół ze śniadaniem; dzieci podchodzą, nakładają na talerze wybrane potrawy, posilają się, a po jedzeniu zmywają naczynia i wracają do swoich zajęć. Niedaleko znajduje się stolik plastyczny z przygotowanymi materiałami do samodzielnego wykonania dzieła:) Ursynowska Chatka przy ul. Belgradzkiej, to przedszkole z językiem angielskim, więc jest też i stolik tematyczny, przy którym czeka lektor, aby z każdemu dziecku indywidualnie zaprezentować przygotowany wcześniej projekt.
Rekrutacja Montessori nie polega jedynie na obserwacji pracy własnej. Zapraszamy na rozmowę do biura, gdzie właśnie rozważamy za i przeciw tej metody Montessori.
Rodzice zobaczyli, że dzieci w wieku 5 lat samodzielnie czytają, piszą, liczą w zakresie liczb czterocyfrowych na konkrecie. Trzylatki kroją owoce i warzywa, samodzielnie zmywają naczynia, zamiatają podłogę. Czterolatki szyją, pracują z puzzlami, ale takimi, które przedstawiają kontynenty, kraje Europy, województwa Polski, piszą na tablicy. W sali jest spokojnie, cicho.
Powstają więc pytania:
„Czy moje dziecko nie jest zbyt żywiołowe, aby zafunkcjonować w grupie Montessori?”
„Jak wygląda dbanie o bezpieczeństwo w przedszkolu. W sali są szklane naczynia, nożyczki?”
„Czy żywienie w przedszkolu zawsze wygląda tak, że dziecko jest samo przy stoliku?”
Rozmawiamy więc o tym, jak wygląda pedagogika Montessori w praktyce.
Nauczyciel Montessori wspiera dziecko w samodzielności, ale w takim zakresie, na ile dziecko jest gotowe. Owszem, pozostawia je przy stoliku śniadaniowym samo, ale dopiero wtedy, gdy wie, że umie ono korzystać ze sztućców, nalać sobie napój, nałożyć jedzenie na talerz i zjeść. Jeśli dziecko nie jest na to gotowe – towarzyszy mu i pomaga.
Wyposażenie sali wspomaga samodzielność dzieci, a – co za tym idzie, wzmacnia poczucie własnej wartości i sprawczości. Tniemy, kroimy, szyjemy, używamy szkła – ale rolą nauczyciela jest pokazanie dzieciom, jak korzystać z nożyczek, noża (przystosowanego dla dzieci:), szklanych naczyń. Nauczyciel Montessori po odpowiednich kursach wie, kiedy i jak zaprezentować Dziecku korzystanie z powyższych dobrodziejstw. Jeśli dziecko nie jest na to gotowe, rolą nauczyciela jest przekierować je do innych czynności.
Metoda Montessori odpowiada na potrzeby wszystkich dzieci – tych bardziej i mniej żywiołowych. W sali są pomoce, które dla nich są interesujące i w sposób naturalny wspomagają je w rozwoju – stąd spokój w sali podczas trzygodzinnej pracy własnej. Naprawdę, nie da się dzieci w wieku 3-6 lat skłonić do pozostania w harmonii i skupieniu przez tak długi czas.
Maria Montessori odkryła prawdziwą naturę dziecka i odpowiedziała na nią, tworząc pedagogikę Montessori. Z powodzeniem służy ona rozwojowi dzieci przez ponad sto lat!!! W naszej placówce społeczność dzieci i rodziców z radością czerpie z bogactwa tej metody.