Rodzice, którzy z natury rzeczy troszczą się o własne dziecko;
chcą, aby środowisko przedszkolne było najlepsze z możliwych;
zastanawiają się, czy przedszkole Montessori jest odpowiednim miejscem dla ich pociechy.

 

Kilkoro dzieci pracuje wspólnie nad mapą świata
Wspólne układanie mapy Europy
Padają więc pytania:
W warszawskim przedszkolu Chatka na Ursynowie przy rekrutacji do przedszkola
zawsze zapraszamy rodziców do obserwacji autentycznej pracy Montessori
zanim zaczniemy rozmawiać o tym, jak funkcjonuje nasza społeczność
oraz czy właśnie to miejsce jest odpowiednie dla ich dziecka.
Podczas montessoriańskiej pracy własnej rodzice mogą zaobserwować,
jak funkcjonuje społeczność dzieci w wieku 3-6 lat.
Widać, że każde dziecko porusza się samodzielnie po sali,
obserwuje lub podejmuje pracę z materiałem, które samo wybrało;
niekiedy wkracza nauczyciel i proponuje pomoc.
Jest z nimi dwoje nauczycieli, którzy obserwują, proponują pomoce lub pracują z dziećmi.

 

Dzieci podczas pracy Montessori
Dzieci pracują z pomocami Montessori
W sali znajdują się puste stoły, przy których siadają dzieci
 Znajduje się też jest kilka stolików tematycznych.
Na poczesnym miejscu znajduje się stół ze śniadaniem;
dzieci podchodzą, nakładają na talerze wybrane potrawy,
posilają się, a po jedzeniu zmywają naczynia i wracają do swoich zajęć.
Niedaleko znajduje się stolik plastyczny
Znajdują się tam materiały przygotowane do samodzielnego wykonania dzieła:)
Ursynowska Chatka przy ul. Belgradzkiej,
to przedszkole z językiem angielskim, więc jest też i stolik tematyczny z językiem angielskim.
Przy niem lektor każdemu dziecku indywidualnie prezentujeprzygotowany wcześniej projekt.

 

Nauka języka angielskiego metodą imersji
Język angielski metodą imersji
Rekrutacja Montessori nie polega jedynie na obserwacji pracy własnej.
Zapraszamy na rozmowę do biura, gdzie właśnie rozważamy za i przeciw tej metody Montessori.
Rodzice zobaczyli, że dzieci w wieku 5 lat samodzielnie czytają,
piszą, liczą w zakresie liczb czterocyfrowych na konkrecie.
Trzylatki kroją owoce i warzywa, samodzielnie zmywają naczynia, zamiatają podłogę.
Czterolatki szyją, pracują z puzzlami, ale takimi, które przedstawiają kontynenty,
kraje Europy, województwa Polski, piszą na tablicy. W sali jest spokojnie, cicho.
Pomoce sensoryczne są układankami logicznymi
Praca z pomocami sensorycznymi – układanie walców według objętości
Powstają więc pytania:
Rozmawiamy więc o tym, jak wygląda pedagogika Montessori w praktyce.
Nauczyciel Montessori wspiera dziecko w samodzielności,
ale w takim zakresie, na ile dziecko jest gotowe.
Owszem, pozostawia je przy stoliku śniadaniowym samo,
jednak dopiero wtedy, gdy wie, że umie ono korzystać ze sztućców, nalać sobie napój,
nałożyć jedzenie na talerz i zjeść. Jeśli dziecko nie jest na to gotowe – towarzyszy mu i pomaga.
Ruchomy alfabet - nauka pisania
Podpisywanie przedmiotów z pomocą ruchomego alfabetu
Wyposażenie sali wspomaga samodzielność dzieci, a – co za tym idzie,
wzmacnia poczucie własnej wartości i sprawczości.
Tniemy, kroimy, szyjemy, używamy szkła – ale rolą nauczyciela jest pokazanie dzieciom,
jak korzystać z nożyczek, noża (przystosowanego dla dzieci:), szklanych naczyń.
Nauczyciel Montessori po odpowiednich kursach wie,
kiedy i jak zaprezentować Dziecku korzystanie z powyższych dobrodziejstw.
Jeśli dziecko nie jest na to gotowe, rolą nauczyciela jest przekierować je do innych czynności.

 

Samodzielne podpisywanie części ogórka
Pięciolatek podpisał części ogórka
Podsumowując: