MONTESSORI ZA I PRZECIW

26 lutego, 2025

Przedszkole Montessori – odpowiedzi na pytania rodziców przed rekrutacją

„Czy moje dziecko poradzi sobie w przedszkolu Montessori?” – to pytanie słyszymy najczęściej od rodziców odwiedzających przedszkole Chatka na Ursynowie.
Rozumiemy Wasze wątpliwości. Decyzja o wyborze przedszkola to jedna z najważniejszych, jakie podejmiecie jako rodzice. Dlatego w tym artykule odpowiadamy na najczęstsze pytania o metodę Montessori i wyjaśniamy, jak wygląda rzeczywistość w naszym przedszkolu.

 

Kilkoro dzieci pracuje wspólnie nad mapą świata

Wspólne układanie mapy Europy

Najczęstsze pytania rodziców o Montessori

Przed rozmową rekrutacyjną rodzice zastanawiają się:

„Podążanie za dzieckiem” – czy to znaczy, że mam spełniać wszystkie jego zachcianki?
Nie:)
„Podążanie za dzieckiem” w pedagogice Montessori to obserwowanie jego naturalnych potrzeb rozwojowych i dostosowanie środowiska do jego możliwości – nie kapryśów. To różnica między pozwoleniem dziecku na samodzielne nalewanie wody (potrzeba rozwojowa), a kupowaniem kolejnej zabawki na żądanie (kaprys).

„Czy nauczyciel tylko obserwuje, a dziecko robi, co chce?”
Absolutnie nie. Nauczyciel Montessori jest aktywnym przewodnikiem. Obserwuje, prezentuje materiały, wspiera, ustala granice i zapewnia bezpieczeństwo.

„Dlaczego w Montessori nie ma kolorowych zabawek?”
Materiały Montessori są celowo proste i estetyczne, aby dziecko mogło skupić się na nauce konkretnej umiejętności. Zamiast plastikowych zabawek oferujemy prawdziwe narzędzia dostosowane do możliwości dzieci – a to jest dla nich najbardziej fascynujące.

 

Dzieci podczas pracy Montessori

Dzieci pracują z pomocami Montessori

Zobacz, jak to działa w praktyce – zapraszamy na obserwację

W przedszkolu Chatka przy ul. Belgradzkiej każdy proces rekrutacyjny zaczynamy od zaproszenia rodziców na obserwację autentycznej pracy Montessori. Dopiero potem rozmawiamy o tym, czy nasze przedszkole będzie odpowiednie dla Waszego dziecka.

 

Nauka języka angielskiego metodą imersji

Język angielski metodą imersji

Co zobaczą Państwo podczas obserwacji?

Wchodząc do sali, rodzice często są zaskoczeni panującym w niej spokojem. W grupie 20-25 dzieci w wieku 3-6 lat:

• Każde dziecko pracuje we własnym tempie – jedno czyta książkę, drugie układa puzzle z mapą Europy, kolejne przygotowuje śniadanie
• Dzieci poruszają się swobodnie po sali, wybierając materiały, które ich interesują
• Dwoje nauczycieli obserwuje grupę, prezentuje materiały indywidualnie lub pomaga tam, gdzie potrzeba
• Przy stole ze śniadaniem dzieci samodzielnie nakładają jedzenie, jedzą, a potem zmywają własne naczynia
• Przy stoliku plastycznym czekają materiały do samodzielnej pracy twórczej
• Przy stoliku z językiem angielskim lektor pracuje indywidualnie z każdym dzieckiem

Rodzice obserwują także, jak:

• Pięciolatki samodzielnie czytają, piszą i liczą w zakresie liczb czterocyfrowych (na konkretnych materiałach)
• Trzylatki kroją owoce i warzywa, samodzielnie zmywają naczynia, zamiatają podłogę
• Czterolatki szyją, pracują z puzzlami geograficznymi, piszą na tablicy

Pomoce sensoryczne są układankami logicznymi

Praca z pomocami sensorycznymi – układanie walców według objętości

„Ale moje dziecko jest bardzo żywiołowe…”

Po obserwacji rodzice często pytają:
„Czy moje dziecko nie jest zbyt aktywne, aby zafunkcjonować w takiej spokojnej grupie?”
Metoda Montessori odpowiada na potrzeby wszystkich dzieci – zarówno tych spokojniejszych, jak i bardziej energicznych. W sali znajdują się materiały odpowiadające na różne potrzeby: od delikatnej pracy z koralikami po aktywności ruchowe.
Każde dziecko znajduje zajęcia, które je absorbują. Właśnie dlatego w sali panuje naturalny spokój – dzieci są autentycznie zainteresowane tym, co robią.
„Jak wygląda bezpieczeństwo? W sali są szklane naczynia i nożyczki!”
Właśnie! Używamy prawdziwych narzędzi – szkła, noży (dostosowanych do dziecięcych rąk), nożyczek, igieł do szycia. Ale kluczowe jest, jak uczymy dzieci z nich korzystać.
Nauczyciel Montessori (po odpowiednim przeszkoleniu) wie:
• Kiedy dziecko jest gotowe na pracę z konkretnym narzędziem
• Jak zaprezentować bezpieczne korzystanie z materiału
• Co zrobić, gdy dziecko jeszcze nie jest gotowe – wtedy proponuje inne zajęcia
Efekt? Dzieci uczą się szacunku do przedmiotów, ostrożności i odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
„Czy dziecko zawsze je samo przy stoliku?”
Nauczyciel wspiera dziecko w samodzielności w takim zakresie, na jaki jest ono gotowe.
Jeśli dziecko dopiero przychodzi do przedszkola i nie umie jeszcze samo nalewać napoju czy posługiwać się sztućcami – nauczyciel towarzyszy mu i pokazuje, jak to robić. Dopiero gdy dziecko opanuje te umiejętności, pozostawiamy je przy stoliku samodzielnie.
To proces, nie nagły skok na głęboką wodę.

Ruchomy alfabet - nauka pisania

Podpisywanie przedmiotów z pomocą ruchomego alfabetu

Maria Montessori odkryła prawdziwą naturę dziecka

Pedagogika Montessori to nie nowoczesny eksperyment – służy rozwojowi dzieci od ponad 100 lat w placówkach na całym świecie.
Maria Montessori, obserwując dzieci, odkryła, że:
• Mają naturalną potrzebę porządku i samodzielności
• Uczą się przez doświadczenie, nie przez siedzonko i słuchanie
• Potrzebują konkretnych materiałów, by zrozumieć abstrakcyjne pojęcia
• W odpowiednim środowisku potrafią skupić się godzinami
Nasza placówka jest pierwszym przedszkolem w Polsce z akredytacją Międzynarodowej Rady Montessori (IMC), co oznacza, że spełniamy najwyższe międzynarodowe standardy w edukacji Montessori.

 

Samodzielne podpisywanie części ogórka

Pięciolatek podpisał części ogórka

Podsumowanie: Dlaczego warto wybrać Montessori?

✓ Rozwija samodzielność – dziecko uczy się obsługiwać świat wokół siebie
✓ Buduje pewność siebie – „Potrafię to zrobić sam!”
✓ Uczy odpowiedzialności – za własne wybory, przedmioty, zachowanie
✓ Wspiera naturalny rozwój – w tempie odpowiednim dla każdego dziecka
✓ Przygotowuje do życia – nie tylko do szkoły, ale do samodzielności i podejmowania decyzji

W przedszkolu Chatka nasza społeczność dzieci i rodziców z radością czerpie z bogactwa tej metody już od wielu lat.

Przekonaj się sam – zapraszamy na obserwację

Najlepszy sposób, by zrozumieć metodę Montessori, to zobaczyć ją na własne oczy.
Zapraszamy na obserwację pracy dzieci w dowolny dzień tygodnia przez cały rok:
ul. Belgradzka 10 (Metro Natolin, Ursynów)
ul. Wańkowicza 5a (Metro Kabaty)
Umów się: 500 118 462
Spotkajmy się, porozmawiajmy o Waszym dziecku i sprawdźmy razem, czy Chatka jest miejscem, w którym będzie mogło rozwinąć skrzydła.

Tekst – Małgorzata Wiszniewska
Zdjęcia – Przedszkole Chatka

JASIU, ZJEDZ JESZCZE OSTATNIĄ ŁYŻECZKĘ…Rok w Chatce